8 Nisan 2020 Çarşamba

BALKANLARDA TÜRK OLMAK-1


        
ÜSKÜP TÜRK ÇARŞISI
2004 yılından itibaren Balkanlarda gezerek edindiğim izlenimlerden bazılarını sizlerle paylaşmak istiyorum.
       
“BU İŞİ BAŞARAMAZSAM TÜRK OLMAYAYIM”
         2004 yılında Makedonya’ya ilk gidişimde, Üsküp’te otobüsten iner inmez Türkçe olarak “taksi lazım mı abi?” diye etrafımızda dolanan taksiciler beni çok şaşırtmıştı. Göçtükten elli yıl sonra döndüğüm memleketimde güzel Türkçemizi duymak beni son derece mutlu etti. Daha sonra, burada yaşayan Müslüman milletlere mensup olanların genellikle üç dil bildiklerini öğrendim. Türkler, kendi dillerinden başka Arnavutça ve Makedonca, Arnavutlar, kendi dilleri dışında Türkçe ve Makedonca ve Boşnaklar da kendi dilleri dışında Türkçe ve Arnavutça biliyorlar. Makedoncayı resmi dil olduğu için, diğer dilleri de birbirleri devamlı temas halinde oldukları için öğreniyorlar. Türkçe bilen Hıristiyanları da göz önüne alırsak, sadece Türkçe bilerek bütün Makedonya’yı gezmek mümkündür. Çünkü her yerde Türkçe bilen biri bulunabilir. 
         Üsküp’te konuştuğumuz Türk, Arnavut, Boşnak ve diğer Müslüman hemşerilerimizden burada, Türk kavramının bütün Müslüman milletleri birleştirdiğini öğrendik. Makedonya’da ve bütün Balkan ülkelerinde Müslüman eşittir Türk, Türk eşittir Müslüman olarak görülüyor. Müslüman olana, kökeni ne olursa olsun “Türk” deniyor. Bir Müslüman, Müslüman olduğunu ifade etmek için “ben Türk’üm” diyor.
         Konuştuğumuz bir Arnavut hemşerimiz bu anlayışın özellikle bazı dinî cemaatler tarafında bozulmak istendiğini anlattı. “Eskiden aslımız ne olursa olsun hepimiz Türk sayılıyorduk. Türklük bizi birleştiriyordu. Birliğimiz vardı, hepimiz birdik. Şimdi birileri sen şusun, sen busun diyerek bizi bölüyor. Hıristiyanlara karşı bütünlüğümüz kalmadı. Bölündük. Bunu son derece yanlış buluyorum. Bu bölünmenin sorumluları bazı ırkçı Arnavutlarla, Türkiye’den gelen dinî cemaatlerdir. Bu bölünmeden Müslüman milletlerin zarar göreceklerini düşünüyorum.
         Eskiden kökeni ne olursa olsun, bir Müslüman herhangi bir işe kalkıştığında “bu işi başaramazsam, yapamazsam Türk olmayayım” diye ant içerdi. Bunu, Arnavut, Boşnak, Pomak bütün Müslümanlar söylerdi. Türk olmak demek Müslüman olmak demekti. Bunu bozmağa çalışanlar yanlış yapıyorlar.”

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder