9 Ağustos 2021 Pazartesi

KUZEY MAKEDONYA VATANDAŞLIK YASASI ÜZERİNE


 Geçtiğimiz günlerde Kuzey Makedonya meclisinde vatandaşlık yasası ile ilgili bir değişiklik kabul edildi. Bu değişikliğe göre 2. Dünya Savaşından sonra “Anavatana” göç edenlerin vatandaşlık için başvuru yasağı kaldırıldı.

Buradan şunu anlıyoruz, bu yasa çıkmadan önce Makedonya’dan göç edenlerin vatandaşlığa başvuru yapması bile mümkün değildi. O zamanki Tito Yugoslavya’sı göç edenlerden tekrar vatandaşlığa başvuru hakkını alarak Türkiye’ye göç etmelerine izin vermiştir. Vatandaşlık yasasında yapılan bu değişiklik başvur hakkını iade etmiştir sadece.

  

2004 yılından itibaren Makedonya’ya yirmiye yakın seyahat yaptım ve her tarafını gezdim. Yalnız doğduğum köyüm, kasabam ve büyük şehirler değil doğusundan batısına en ücra yerlere, köylere de gittim. Makedonya’nın her tarafında dostlar edindim. Her meslekten çok sayıda memleketlimle iletişim halindeyim.

Bu gezilerimde çektiğim Makedonya ile ilgili yüzlerce fotoğraf ve video yayınladım. Ayrıca gezilerde gördüklerimi, çocukluğumdan itibaren büyüklerimden dinlediklerimi ve yaşayan büyüklerimi yaşadıkları şehirlerde ziyaret ederek topladığım bilgileri “ÇIKAYIM GİDEYİM URUMELİ’NE” isimli bir kitapta topladım. Benden önce elli yıl memleket dediğimiz Makedonya’ya birçok hemşehrim gitmesine rağmen hiç fotoğraf ve görüntü getiren olmadı. Bu yüzden benim kitabım ve yayınlarım göçmenler arasında büyük heyecan yarattı. İnternette yalnız köyümün kasabamın insanları değil her yörenin göçmenleri benimle iletişime geçti.

Yıllardır bana en çok sorulan çifte vatandaşlık konusu oldu. Böyle bir hakkımızın olmadığını söylediğim zaman üzülüyorlar hatta verdiğim bilgiye şüpheyle bakıyorlardı. Oysa Tito Yugoslavya’sı tapuda kayıtlı bütün mallarımızı devretme şartı koyarak mallarımızın tamamının elimizden çıkmasın sağladığı gibi vatandaşlık için tekrar başvuru hakkımızı da elimizden almıştı.

Şimdi bu yasa değişikliği ile vatandaşlık için başvuru hakkı iade edilmiş oldu. Bu yasanın çıkması Makedonya göçmenleri arasında büyük bir heyecan yarattı. Bazı kişi ve çevreler bütün göçmenlere ve onların çocuklarına vatandaşlık yolunun otomatik olarak açılmış olduğunu müjdelerle yazdılar. Bazı hemşehrilerimiz heyecanla nereye dilekçe vereceklerini sormaya başladılar. Göçmenliğini belgeleyip bir dilekçe vererek vatandaş olacaklarını zannettiler. Bütün bunları üzülerek takip ettim.

Kuzey Makedonya yasalarına göre vatandaşlık şartları açıklanınca büyük bir hayal kırıklığı meydana geldi. Bu şartlara göre vatandaş olmanın ne kadar zor olduğu ortaya çıktı.

Kuzey Makedonya’da yaşayan milletlerin mecliste ve kamu hizmetlerinde temsil oranları sahip oldukları nüfus sayısına göre belirlenmektedir. Bu yüzden uzun zamandan beri ülkede nüfus sayımı yapılmamaktadır. Makedonlar diğer milletlerin nüfus oranının artmasını sağlayacak hiçbir düzenlemeye izin vermezler diye düşünüyorum. Bu yüzden Makedonya’dan Türkiye’ye göç etmiş göçmenlerin topluca vatandaşlığa kabul edilmelerini sağlayacak bir düzenlemeye gidilmesi uzak bir ihtimaldir.

Düşüncelerimi ve bilgilerimi sevgili hemşehrilerimle paylaşmak istedim.

Hüseyin Şirvan

09.08. 2021

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder