23 Ağustos 2022 Salı

DR. ELVİN HASAN'IN KİTABI HAKKINDA DEĞERLENDİRME

 KUZEY MAKEDONYA CUMHURİYETİ’NDE TÜRKÇE EĞİTİMİN ÖRGÜTLENMESİ VE YÖNETİMİ.

Dr. Elvin HASAN

 


Son Makedonya gezimde, Makedonya’da Türkçe eğitime yıllarca hizmet etmiş dostum emekli öğretmen Hamdi Hasan’a konuk oldum. Benim için kısa fakat çok verimi bir buluşma oldu. Türk Dünyası, Makedonya Türklüğü ve Türkçe eğitimi konularında fikir alış verişinde bulunduk. Kendisine ve muhterem eşine çok teşekkür ediyorum.

Ayrıca Hamdi Beyin bana, oğlu Dr. Elvin Hasan’ın kitabını hediye etmesi güzel bir sürpriz oldu.

Dr. Elvin Hasan değerli bir eğitimci ve siyaset insanıdır. Devletin üst kademelerinde önemi görevler almaktadır. Kitapta, Balkanlarda Türklüğün 1500 yılı aşan tarihinin özeti çarpıcı bir şekilde verilmiş.  Makedonya’da Türklerin eğitim mücadelesi de rakamlarla bilimsel olarak anlatılıyor. Kitapta anlatılan bazı dönemleri bizzat yaşamış biri olarak çok etkilendim. Kendisini gönülden kutluyorum. Makedonya Türlüğü adına gelecek için ümitlendim. Sizin ve daha nice okumuş, yetişmiş, Türklük bilincine sahip insanımız sayesinde, Makedonya’da Türkler için daha güzel bir gelecek olacağına inanıyorum.

Dr. Elvin Hasan’ın “Kuzey Makedonya Cumhuriyeti’nde Türkçe Eğitimin Örgütlenmesi ve Yönetimi” kitabından bir bölümü sunuyorum.

Hüseyin ŞİRVAN-23 Ağustos 2022

 

 BALKANLARDA ÖĞRETMENLİK YAPAN VE BALKAN MİLLETLERİNİ İYİ TANIYAN ETHEM NEJAT DER Kİ;

“Biz aheste ve mazlum biçimde yürürken memleketimizde neler oldu! Rumeli’de Makedonya muallimleri ne inkılaplar yaptılar. Manastır-Selanik Treni sizi Filorina istasyonundan aşağı götürürken karşınıza ufak bir köy, koca bir mektep çıkar, bir Bulgar köyünün İdadi mektebi. Bütün Makedonya köylerini gezerseniz, sizi bir genç karşılar. Bu, pek az ücretle çalışan köyün fedakar muallimi olan bir Darülfünun mezunudur. O mekteplerin hocaları bir yandan fikri ve sosyal inkılabı yaparken, öte yandan dağlarda gezen çetelerin akıl yoldaşı idi.

Rumeli’de bizim köylerde ismini yazmasını bilmeyen, elle yazılmış yazıları okuyamayan köy hocaları görev yaparken, kasabalarda milliyetten, Türklükten bahsi ayıp ve günah sayan daha yüksek derecede seciyesiz, miskin muallimler yüksek tabakanın çocuklarını terbiye ederken, Makedonya Muallimleri daha kaba ve cahil olan Gayrimüslim köylüleri insan yaptılar. Onlara seciye, fikir, emel verdiler.

Sonuç ne oldu? Bizim hocalar mağlup, onlarınki galip! Savaşı onlara kazandıran mektepleri, terbiyeleridir (eğitimleri). Bizi de mağlup eden yine mektebimiz, medresemiz, terbiyemizdir (eğitimimiz). Balkanların askeri orduları değil, muallim orduları galiptir.”

Ethem Nejat.

 “Geçmişte özellikle Osmanlı İmparatorluğunun son döneminde eğitime yeterince önem vermediğimiz için Balkanları ve birçok bölgeyi kaybettik. Bugün ve yarın eğitimimiz gerekli seviyeye ulaşmazsa Makedonya’daki Türk Topluluğunun varlığı sorgulanır hale gelecektir. Balkan ülkeleri 100 yıldır Türklere asimilasyon ve göç politikaları uygulamaktadır.

Bunlarla baş edebilmesi için Türk çocukları ve Gençler Türk kültürü ve bilincine sahip bireyler olarak eğitilmelidir. Eğer Makedonya Türkleri bunu başarırsa gelecek nesiller refah seviyelerini artırabilirler, bununla birlikte Türk nüfusu güçlenecek, Makedonya’da kalıcı ve kurucu unsur olarak toplumda ve devlette saygınlık kazanacak ve hak ettiği yeri alacaktır. Aynı zamanda yeni nesillerde Türklük Bilinci güçlenmelidir. Burada en büyük görev Türk öğretmenlere ve ailelere düşmektedir.”

Dr. Elvin HASAN    

               

                                   

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder